Z życia szkoły
W miesiącu marcu, odbyły się w klasach V i VI bardzo ciekawe lekcje o Gruzji. Poznawaliśmy nie tylko historię, ale również położenie geograficzne, kulturę oraz religię tego kraju. Na spotkanie oczekują teraz pozostałe klasy IV. Dziękujemy za tę innowację oraz zapraszamy do naszej szkoły już wkrótce.
Warsztaty z wielokulturowości odbywały się w ramach projektu „Warszawskie Centrum Integracyjne 2” współfinansowanego ze środków FAMI, budżetu Państwa, oraz Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy.
25 lutego (sobota) oraz 26 lutego (niedziela) 2017 r. poczet Naszej Szkoły brał udział w obchodach 186. rocznicy bitwy o Olszynkę Grochowską
25 lutego 1831 roku oddziały polskie na przedpolach Warszawy powstrzymały rosyjski atak na stolicę. Całodniowa bitwa o olszynowy lasek na Grochowie zakończyła się odwrotem armii feldmarszałka Iwana Dybicza. Była to jedna z największych i najkrwawszych bitew wojny polsko-rosyjskiej 1830-1831 r.
Przygotowujący się do zajęcia Warszawy rosyjski głównodowodzący, feldmarszałek Iwan Dybicz liczył się początkowo z możliwością oskrzydlenia wojsk polskich od północy. Wysłana w okolice Białołęki 11-tysięczna kolumna generała Szachowskiego została jednak zatrzymana przez gen. Jana Krukowieckiego i po dwudniowych walkach zmuszona była do odwrotu. W tej sytuacji feldmarszałek Dybicz podjął decyzję o frontalnym ataku na pozycje polskie pod Grochowem.
Dowodzenie nad siłami polskimi objął gen. Józef Chłopicki, były dyktator powstania. Tydzień wcześniej zrzekł się swojej funkcji, a wodzem naczelnym sił powstańczych mianowany został gen. Michał Radziwiłł. 22 lutego Chłopicki został jednak mianowany „dowódcą pierwszej linii”. Na pole bitwy pod Grochowem przybył po pierwszym ostrzale artyleryjskim, a komplikacje w systemie dowodzenia miały wkrótce odcisnąć się na przebiegu bitwy. Chłopicki dysponował ok. 40 tysiącami żołnierzy i zaledwie 120 działami wobec 60-tysięcznej armii i ponad 200 działami znajdującymi się pod rozkazami Dybicza.
Rosyjski atak poprzedziło prawie godzinne przygotowanie artyleryjskie. Następnie do szturmu na polskie pozycje ruszyła piechota. Siła ataków wojsk Dybicza zmusiła Polaków do wycofania się z Olszynki, którą odzyskano około południa po kontrataku dziewięciu batalionów piechoty, prowadzonych osobiście przez generała Chłopickiego. Rosjanie zaatakowali ponownie. Kolejne salwy artyleryjskie przygotowywały grunt dla atakującej piechoty. Po obu stronach rosła liczba rannych i zabitych.
Generał Chłopicki podjął decyzję o wykonaniu kolejnego przeciwnatarcia. Tym razem wykonane miało być siłami kawalerii, a jego główną częścią miały być oddziały generała Jana Krukowieckiego i stacjonujący na tyłach sił polskich korpus kawalerii generała Tomasza Łubieńskiego. Obaj generałowie odmówili jednak wykonania poleceń Chłopickiego, powołując się na formalną podległość wodzowi naczelnemu, gen. Michałowi Radziwiłłowi. Postanowili czekać na potwierdzenie przez niego rozkazów „dowódcy pierwszej linii”.
Sytuację skomplikowała ciężka rana, jaką w tym czasie odniósł generał Chłopicki. Znoszony z pola bitwy po wybuchu granatu, przekazał dowodzenie generałowi Janowi Skrzyneckiemu, zalecając wykonanie przeciwnatarcia na pozycje rosyjskie. Skrzynecki, zdając sobie sprawę z dysproporcji sił oraz nie mogąc liczyć na lojalność generałów Krukowieckiego i Łubieńskiego, podjął jednak decyzję o wycofaniu się w szyku w stronę Warszawy.
Iwan Dybicz postanowił wykorzystać odwrót wojsk polskich do ich całkowitego rozbicia. Do szarży ruszyła rosyjska kawaleria. Jej udany atak i przebicie się przez polskie linie obrony najprawdopodobniej zakończyłyby się klęską Polaków i otwarciem Rosjanom drogi na Warszawę. Szarża rosyjska została jednak powstrzymana dzięki postawie żołnierzy 4. pułku piechoty liniowej, dowodzonych przez pułkownika Ludwika Bogusławskiego. Wkrótce w sukurs piechocie przyszła polska kawaleria. Szarża 2. pułku ułanów, wsparta przez szwadrony 5. pułku ułanów, odrzuciła Rosjan i umożliwiła siłom polskim wycofanie się w stronę Warszawy w zwartym szyku. Dotarcie na pole bitwy oddziałów polskich przybywających od strony Białołęki skłoniły Dybicza do zarzucenia planu ataku na silnie ufortyfikowaną Pragę. Wojska rosyjskie rozpoczęły odwrót spod Grochowa.
Bitwa o Olszynkę Grochowską nie została rozstrzygnięta w polu. Obie strony wycofały się ze swoich pozycji. Korzyści taktyczne odniosła jednak strona polska, która zdołała zatrzymać liczniejsze oddziały rosyjskie, uniemożliwiła im atak na stolicę i wycofała się w zwartym szyku na praską linię umocnień.
Generał Chłopicki nie wrócił już do służby linowej. Rana odniesiona w czasie bitwy grochowskiej okazała się zbyt poważna. Wódz naczelny, książę Michał Radziwiłł musiał ustąpić ze stanowiska, a na jego miejsce Rada Narodowa mianowała gen. Jana Skrzyneckiego. Generał Jan Krukowiecki objął w marcu funkcję gubernatora Warszawy, a pół roku później stanął na czele Rządu Narodowego. Feldmarszałek Iwan Dybicz zmarł 10 czerwca 1831 roku w Kleszewie pod Pułtuskiem.
Olszynkę Grochowską wycięto w większości na przełomie XIX i XX wieku. Ostatnią olchę, pamiętającą czasy polsko-rosyjskiej bitwy ścięto w roku 1935. Władze planowały utworzenie na terenie dawnej Olszynki mauzoleum narodowego. Jeszcze przed wybuchem II wojny światowej teren dawnego lasku zmeliorowano i ponowie zalesiono. Obecnie na tym obszarze znajduje się rezerwat przyrodniczo-historyczny z pomnikiem i kryptą, w której złożono szczątki poległych w bitwie. Od 1999 roku przy drodze prowadzącej do pomnika powstaje tzw. Aleja Chwały – ciąg głazów z pamiątkowymi tablicami ku czci uczestników bitwy.
Zespół budynków Gazowni na Woli to jeden z największych i najciekawszych tego typu obiektów w Europie.
Na terenie starej Gazowni Warszawskiej przy ul. Kasprzaka 25 znajduje się Muzeum Gazownictwa, w którym można zapoznać się z dawną techniką produkcji gazu. Muzeum mieści się w budynkach wzniesionych w 1888 r.
To niezwykłe miejsce zwiedziła klasa 4c w lutym br.
Uczniowie dowiedzieli się jak powstało Muzeum, jaką funkcję spełnia i czym się zajmuje.
Poznali dawne wynalazki, które miały wpływ na życie ludzi oraz techniki pozyskiwania źródła światła i energii cieplnej. Podczas zajęć uczniowie mieli okazję zapalić latarnie gazowe i zobaczyć przedmioty codziennego użytku używane w przeszłości.
[Best_Wordpress_Gallery id=”93″ gal_title=”gazownia 2017″]
8 lutego SU zaprosił uczniów i nauczycieli na kolejną dyskotekę szkolną – tym razem karnawałową. Zabawa była przednia i do tego w doborowym towarzystwie :)
Pierwszy raz obowiązywały bilety wstępu i to nie byle jakie! Tym razem Samorząd włączył się w akcję Szkolnego Wolontariatu, a każdy uczestnik przyniósł fant, tak aby inni mogli bawić się razem z nami. Można było przynieść garstkę korków, papierową torebkę po herbacie, zabawkę dla zwierzaków lub saszetkę z jedzeniem albo misia Strażaka.
Nikt nie przeszedł wobec apelu obojętnie. Uzbieraliśmy dwa kosze korków, 15 saszetek i 16 puszek mokrej karmy, 12 worków karmy suchej dla psów i kotów, ubranka, obroże, smycze, piłki, piszczałki i kilka pięknych kocyków.
Nie tylko dary pojawiły się na zabawie, na dyskotekę gromnie przybyły również Księżniczki, Kocury, Batman, a nawet Jednorożec!
Sprawdźcie sami…
W piątek 20 stycznia – w przeddzień jednych z najważniejszych dni w roku – uczciliśmy w Szkole Dzień Babci i Dziadka – oczywiście na wesoło :)
W tym dniu w Szkole powitaliśmy liczne postaci ”babci i dziadków”.
Każdy, kto przyszedł tego dnia w przebraniu bądź w kapciach, zarządzeniem Samorządu Uczniowskiego nie był pytany na ocenę, nie musiał również pisać niezapowiedzianej kartkówki.
No i zobaczcie jak wyszło…
13 grudnia 2016 r. uczniowie klasy 2e odwiedzili Wielką Fabrykę Elfów na stadionie PGE Narodowy.
Czekały tam na nas różne aktywności ruchowe, zręcznościowe, zagadki logiczne i zadania edukacyjne. Nagrodą za ich wykonanie było spotkanie ze Świętym Mikołajem, który wręczył nam upominki w postaci Dyplomu Pomocnika Elfa i pamiątkową odznakę z motywem Wielkiej Fabryki Elfów. Przygoda w Wielkiej Fabryce Elfów dostarczyła wszystkim uczestnikom wycieczki wielu niezapomnianych wrażeń.[Best_Wordpress_Gallery id=”90″ gal_title=”fabryka elfow”]
21 grudnia w klasie 4c odbyła się Wigilia klasowa.
Dzieląc się opłatkiem składaliśmy sobie życzenia świąteczne i noworoczne. Nie zabrakło pysznych ciast, słodyczy, owoców i soków. Słuchaliśmy kolęd, a kiedy dołączył do nas pan Wojciech Rynduch śpiewaliśmy razem popularne piosenki świąteczne. Wszyscy bawili się wesoło w blasku choinkowych lampek.[Best_Wordpress_Gallery id=”84″ gal_title=”iga wigilia”]
6 grudnia br. w klasie 4c odbyły się Mikołajki.
Zwyczaj obdarowywania się prezentami tego dnia wywodzi się ze średniowiecznych legend o życiu świętego Mikołaja. W rolę Mikołaja wcielił się Janek.
Zaprosił do pomocy Renifery (Gabrysię i Oskara) oraz Elfy (Izę, Jarka i Julię), które pomagały rozdawać prezenty.
Ten dzień był szczególny dla Jakuba, który obchodził 10 urodziny. Nie zabrakło słodyczy i życzeń, a klasa zaśpiewała mu „Happy Birthday”.
Wszyscy dobrze się bawili. Szkoda, że następne Mikołajki dopiero za rok.[Best_Wordpress_Gallery id=”80″ gal_title=”mikoł 4c”]
Centrum Nauki Kopernik to największe centrum nauki w Polsce. Tutaj można odkryć w sobie nowe zainteresowania, a czas szybko mija. Nowym miejscem w Koperniku jest Majsternia.
Tą wyjątkową przestrzeń edukacyjną zbadała klasa 4c 16 listopada. Trzeba było zmierzyć się z problemem, poszukać rozwiązania, a przy tym sporo się natrudzić, aby zbudowany eksponat działał. Uczniowie poradzili sobie znakomicie.
Klasa 4c obejrzała też pokaz naukowy „Pojedynek mistrzów” w Teatrze Wysokich Napięć i spektakl „Tajemnica pustej szafy, czyli duchy z czwartego wymiaru” w Teatrze Robotycznym. Wystawy czasowe „Płyń lub giń” oraz „Nowy Świat w Ruchu” wszystkim dostarczyły wielu wrażeń. Do CNK na pewno jeszcze wrócimy.[Best_Wordpress_Gallery id=”72″ gal_title=”CNK 16 XI”]
8 listopada klasy 6a i 6d wzięły udział w debacie oxfordzkiej zorganizowanej przez Gimnazjum nr 23 im. Ireny Sendlerowej, której teza brzmiała: „W mediach społecznościowych jest miejsce na całkowitą wolność słowa”.
Podczas spotkania uczniowie nie tylko poznali zasady prowadzenia debaty i wysłuchali argumentów wygłoszonych przez swoich starszych kolegów, ale także aktywnie włączyli się w dyskusję.[Best_Wordpress_Gallery id=”66″ gal_title=”debata oxfordzka”]
Październikowa wycieczka na Powązki klas trzecich.
Przełom października i listopada jest w Polsce czasem smutku i zadumy, czasem , w którym odwiedzamy groby bliskich. Wspominamy tych co odeszli, chodzimy na cmentarze, sprzątamy mogiły…..
Dnia 26 października klasy trzecie; 3b, 3d, 3f odwiedziły Powązki Wojskowe. Tam uczniowie odnaleźli miejsca pochówku bohaterów Powstania Warszawskiego. Zostały wykonane prace porządkowe na grobach ,,Zośki”; ,,Alka” ,, Rudego” i innych młodych harcerzy , którzy oddali swe życie za ojczyznę.
Na tych grobach zostały zapalone znicze oraz uczczono pamięć poległych minutą ciszy.
Następnie uczniowie udali się w miejsce gdzie stoi pomnik- kamienna ściana, a na nim wiele imion i nazwisk osób , które zginęły w czasie Powstania Warszawskiego 1944 roku. Pod tym pomnikiem – symbolem, upamiętniających wielu poległych, przedstawiciele klas złożyli biało- czerwone kwiaty i zapalili biało- czerwony znicz.
Wszyscy godnie reprezentowali Szkołę 163 im Batalionu Zośka strojem , godnym zachowaniem i powagą.[Best_Wordpress_Gallery id=”65″ gal_title=”Powązki 2016″]
5 października uczniowie klas 4c i 4b poznali zasady zachowania się przy stole. Lekcja odbyła się w zabytkowym XV-wiecznym Zamku w Pułtusku. Uczniowie dowiedzieli się jak spożywać posiłki i korzystać z zastawy stołowej. Część praktyczna odbyła się w eleganckiej zamkowej restauracji. Była to okazja do zastosowania zdobytych umiejętności podczas spożywania obiadu. Wszyscy zdali egzamin celująco. Po posiłku uczniowie zwiedzili zamkowe wnętrza i kupili pamiątki, które będą im przypominać o tej ciekawej lekcji.[Best_Wordpress_Gallery id=”51″ gal_title=”zasady zachowania się przy stole”]
Dnia 3 października br. Mały Samorząd przygotował Apel okolicznościowy z okazji smutnej rocznicy- Zakończenia Powstania Warszawskiego. Wzięli w nim udział wszyscy uczniowie klas 1-3. Przypomniane zostały daty i przebieg Powstania Warszawskiego, przywołana pamięć naszych narodowych bohaterów z Batalionu Zośka. Jako prawdziwi patrioci, uczniowie Szkoły 163, noszącej zaszczytną nazwę , uczcili ten dzień ; strojem, gestem, wymowną ciszą i powagą. Na apelu zabrzmiały pieśni powstańcze oraz Mazurek Dąbrowskiego i Hymn naszej szkoły. Uczniowie i nauczyciele uczcili pamięć poległych minutą ciszy. Była to dla wszystkich mała lekcja historii.[Best_Wordpress_Gallery id=”50″ gal_title=”3 X”]
28 września uczniowie wszystkich klas wzięli udział w apelu, podczas którego zostały ogłoszone wyniki wyborów do Samorządu Uczniowskiego oraz na jego opiekunów. Zwycięzcami zostali: Nikola Izbicka z kl. VIc, Aleksandra Ławruszonis z VIb i Franciszek Żuchowski z Va. Na opiekunów samorządu wybrano: panią Żanetę Betlińską, panią Justynę Jasiak i pana Wojciecha Rynducha. W dalszej części spotkania uczniowie zostali zapoznani z planem pracy samorządu, a pani dyrektor przypomniała zasady bezpieczeństwa i zachowania się w szkole.
27 września[Best_Wordpress_Gallery id=”56″ gal_title=”poczet 27IX”]
W dniach 19.09.-22.09.2016 r. odbyły się w szkole gry terenowe o tematyce Patrona Szkoły Batalionu „Zośka”. Uczniowie klas IV – VI poznawali historię i życiorysy młodych ludzi, którzy uczestniczyli w walce z okupantem hitlerowskim w czasie Powstania Warszawskiego w 1944 roku.
Grę zorganizowali harcerze z drużyn działających przy Naszej Szkole. Odbywała się ona na boisku szkolnym.
Gadające pomniki Warszawy
Czy pomniki gadają? Dlaczego w Warszawie jest pomnik Adama Mickiewicza, chociaż sam poeta nigdy tu nie był? Kto napisał piosenkę „Warszawskie dzieci”? – na te i inne pytania można było znaleźć odpowiedź w czasie wycieczki Traktem Królewskim, w której wzięła udział klasa IVc
Na trasie spacerowej od Grobu Nieznanego Żołnierza aż po Pomnik Małego Powstańca znajduje się wiele pomników, których losy są ściśle związane z burzliwymi dziejami Warszawy.
Poznając fakty z życia bohaterów przedstawionych na pomnikach można odtworzyć historię stolicy. Stąd nazwa wycieczki „Gadające pomniki Warszawy”.
[Best_Wordpress_Gallery id=”47″ gal_title=”Gadające pomniki Warszawy”]
Rozpoczęcie roku szkolnego 2016/2017
1 września rozpoczęliśmy nowy rok szkolny. Podczas uroczystości inauguracyjnej pani dyrektor Marzena Żak wręczyła nominacje na stanowiska kierownicze wicedyrektorkom – pani Annie Sienicy oraz pani Agnieszce Krakowiak, kierownik świetlicy – pani Annie Dudzie oraz społecznej wicedyrektor klas I-III – pani Małgorzacie Turlej, przedstawiła nowych nauczycieli i wychowawców, a także przypomniała o 25. rocznicy nadania naszej szkole imienia Batalionu „Zośka”.
Część artystyczną przygotowali uczniowie klas Va i Vc pod kierunkiem wychowawczyń – pani Anny Walczuk i pani Małgorzaty Mielcarz oraz IIIc z panią Katarzyną Kowalską i IIIf z panią Martą Lindebny.
Rok szkolny 2015/2016
Zakończenie roku szkolnego 2015/2016
24 czerwca pożegnaliśmy rok szkolny 2015/2016. Podczas uroczystości pani dyrektor wręczyła dyplomy uczniom, którzy uzyskali najwyższe wyniki w nauce, podziękowała za współpracę rodzicom i wyróżniła odnoszących sukcesy w pracy z dziećmi nauczycieli. Uczniowie odchodzących klas szóstych przekazali sztandar młodszym kolegom, a sami dostali od nich bilety do gimnazjum. Część artystyczną przygotowała klasa Vc.
Wycieczka do zoo
21 czerwca uczniowie klas 4a, 4b i 5a udali się uzbrojeni w długopisy i aparaty fotograficzne do warszawskiego ogrodu zoologicznego, gdzie tropili dzikie zwierzęta z wszystkich stron świata. Wyprawa okazała się bardzo owocna, ponieważ po powrocie większość uczniów mogła się pochwalić wyczerpującymi notatkami na temat zwyczajów i warunków życia najrozmaitszych stworzeń wodnych i lądowych.
Piknik rodzinny
W sobotę 18 czerwca w naszej szkole odbył się kolejny piknik rodzinny, tym razem pod hasłem „Grochów – moja mała ojczyzna”. Tradycyjnie można było podziwiać występy wokalne, taneczne i kabaretowe uczniów naszej szkoły i zaproszonych gości, wziąć udział w konkurencjach sportowych czy zjeść domowe ciastko w kawiarence zorganizowanej przez rodziców. Ponadto w tym roku uczestnicy imprezy mogli między innymi obejrzeć wystawy prac uczniów poświęcone naszej najbliższej okolicy oraz zakupić pamiątkowy zbiór praskich „legend” laureatów konkursu „Mój Grochów”. Naszymi gośćmi specjalnymi byli żołnierze z jednostki w Lublińcu.
Dzień Pustej Klasy szkolnej uczniowie klas Ia,b,c,d,e,f spędzili na świeżym powietrzu. Była gra terenowa, rysowanie kredą po asfalcie i … mnóstwo dobrej zabawy.
Dzień pustej klasy
Czy gorący czerwcowy dzień nie jest wystarczającym powodem, by opuścić szkolną klasę? Dla klasy Va i VId tak właśnie jest, dlatego 17 czerwca ich lekcje odbyły się w… Parku Znicza. Było jak w szkole Pipi, Mikołajka czy Akademii Pana Kleksa, albo nawet lepiej: graliśmy w gry karciane, konkurowaliśmy na kawały i zagadki, biegaliśmy za piłką, wspinaliśmy się po pajęczynie, a przede wszystkim – taplaliśmy się w wodzie. I nawet, kiedy rozpadał się deszcz, było wspaniale!
Mazurska przygoda
Pierwsze trzy dni czerwca uczniowie klas Va, Vc, Vd, Ve i VId spędzili w ośrodku wypoczynkowym „Kulka” nad mazurskim jeziorem Łęsk, gdzie miedzy innymi: wzięli udział w podchodach i kajakowych regatach, wspięli się na wieżę ze skrzynek, wykorzystując sprzęt alpinistyczny, przeszli park linowy i poznali najważniejsze zasady survivalu.
W piątek 20 maja klasa VId udała się na wycieczkę do warszawskiego ZOO.
Uczniowie zaopatrzeni w aparaty fotograficzne i mapki oglądali kolejne okazy zwierząt tak, aby niczego nie przegapić. Najdłużej zatrzymali się w Baśniowym ZOO, gdzie można było pogłaskać, a nawet nakarmić osiołki, kucyki i baranki. W ptaszarni uczniowie mieli okazję porównali rozpiętość swoich ramion do rozpiętości skrzydeł kondora wielkiego, a w Hali Wolnych Lotów poczuć się jak w wilgotnej, azjatyckiej dżungli. Na koniec można było podziwiać foki, które zabawnie trzepotały płetwami, za co zostały nagrodzone przez uczniów brawami.
22 marca 2016 r. klasy 1 c i 1 e wybrały się do Ośrodka Edukacyjnego HOPSASA w Józefowie pod Warszawą. Wysłuchaliśmy opowiadań o tradycjach i zwyczajach wielkanocnych tych, które znamy i pamiętamy i tych, które odchodzą w zapomnienie na przykład pucheroki. Obejrzeliśmy na ekranie wiele zdjęć przedstawiających charakterystyczne wiosenne obrzędy.
Nasze drugie śniadanie zakończył poczęstunek wielkanocnymi babami, które wszystkim bardzo smakowały. Wzmocnieni posiłkiem mogliśmy zabrać się do prac plastycznych. Samodzielnie ozdobiliśmy gałązki bibułkowymi listkami. Zrobiliśmy także kurczaczki mocując dzioby, łapki i skrzydełka do styropianowych jajek. Koraliki, cekiny i piórka pomogły nam wystroić pisklaki odświętnie. Nasze prace mogliśmy ze sobą zabrać do świątecznych dekoracji w domach.
Pierwszy dzień wiosny
Nareszcie nadeszła tak przez wszystkich oczekiwana wiosna, a uczniowie naszej szkoły powitali ją w tym roku naprawdę uroczyście.
Czwartoklasiści wzięli udział w konkursie o Nagrodę Dyrektora Szkoły. Zadanie polegało na przygotowaniu artystycznej interpretacji wiersza „Kropla i rzeka”. Ich występy podziwiali koledzy z klas trzecich, a nagrodę przyznało jury w składzie: pani Jolanta Żółkowska – ceniona polska aktorka, pani Małgorzata Zdziebłowska – nauczycielka języka polskiego, pani Agnieszka Łochowska Kuś – nauczycielka bibliotekarka i Nikola Izbicka z Samorządu Uczniowskiego. Przewodniczył sam autor wiersza – pan Michał Zawadka. Nagrodę główną otrzymała klasa 4b.
Uczniowie klas piątych i szóstych uczestniczyli w quizie przyrodniczym.
Prima aprilis
1 kwietnia 2016 roku był w Szkole 163 dniem naprawdę wesołym. Samorząd Uczniowski zorganizował uświetnioną występami muzycznymi uczniów klas 5d, 6b i 6d uroczystość wręczenia statuetek w plebiscycie „Nauczyciel na 6”. Wśród nagrodzonych znaleźli się: pani Anna Walczuk – nauczyciel sprawiedliwy i życzliwy, pani Justyna Jasiak – mistrz humoru i elegancji, pani Magdalena Doromoniec – nauczyciel wymagający i pani Żaneta Betlińska – nauczyciel przyjaciel.
Ponieważ w prima aprilis porządek i obyczaje stają na głowie, pani dyrektor powierzyła symboliczny klucz do szkoły uczniom, oddając im tym samym na jedną długą przerwę „władzę”. Zapanowało istne szaleństwo, a niektórzy nie mogą się już doczekać kolejnego 1 kwietnia.
20 stycznia 2016r. klasy: 2b i 3b wybrały się do Fabryki Bombek Fogla przy ul. Kordeckiego 54. Zobaczyliśmy, jak powstają bombki, które się cały rok. Wykonywane i zdobione są ręcznie. Wysyłane są do różnych miejsc na świecie. W sklepiku można było kupić wyjątkowo piękne bombki o przeróżnych kształtach i wzorach. Każdy z nas pomalował swoją bombkę, która ozdobi przyszłoroczną choinkę. Wróciliśmy bardzo zadowoleni. Wizyta w fabryce przypomniała nam świąteczny nastrój, a następne święta już za rok.
W piątek 29 stycznia 2016 roku odbył się apel przygotowany przez klasę 5b dla uczniów oddziałów 4-6 naszej szkoły. Podczas spotkania przedstawiono prezentacje multimedialne dotyczące bezpieczeństwa podczas ferii zimowych. Wychowawca klasy Pan Leszek Pałczyński wraz ze swoją klasą zachęcał wszystkich zebranych do miłego i bezpiecznego wypoczynku.
Na zakończenie przedstawieni zostali uczniowie, którzy otrzymali najlepsze wyniki w nauce w pierwszym półroczu oraz reprezentacja szkoły dziewcząt w koszykówce, która pod kierunkiem Pana Leszka Pałczyńskiego zdobyła brązowy medal w dzielnicy Praga Południe w ramach Warszawskiej Olimpiady Młodzieży.
Bal karnawałowy w naszej szkole
Dnia 28.01.2016 roku odbył się coroczny bal karnawałowy dla uczniów klas I-III, zorganizowany przez nauczycieli naszej szkoły. Pani Katarzyna Kowalska kolejny już raz poprowadziła radosną zabawę taneczną w sali gimnastycznej, którą nauczyciele świetlicy szkolnej zmienili w morską, bajkową krainę. Nie zabrakło żółtej łodzi podwodnej oraz dobrej zabawy na wszystkich kolejnych balach. W konkursie na najbardziej roztańczoną klasę, wszystkie zajęły pierwsze miejsce.
Po południu dla klas starszych odbyła się szkolna dyskoteka.
Reprezentacja szkoły dziewcząt w koszykówce w dniu 26 stycznia 2016r., prowadzona przez nauczyciel wychowania fizycznego Pana Leszka Pałczyńskiego zdobyła brązowy medal w dzielnicy Praga Południe w ramach Warszawskiej Olimpiady Młodzieży. Wynik został powtórzony z zeszłego roku, choć w nieco zmienionym składzie. Udział wzięły: Pióro Wiktoria, Brudzińska Ola, Kapuścińska Dagmara, Gryziak Magda, Kuziak Weronika, Grabska Asia, Zaremba Justyna, Szymanek Ala, Kostrzębska Wiktoria, Krakowiak Wiktoria, Borowa Magda, Karlińska Zuzia.
W roku szkolnym 2015/2016 nasza szkoła bierze udział w VII edycji programu „Akademia Bezpiecznego Puchatka”. Szkolnym koordynatorem programu jest Bożena Rusinek-Kozłowska — wicedyrektor SP nr 163.
„Akademia Bezpiecznego Puchatka” to największy w Polsce program edukacyjny, który uczy Pierwszoklasistów, jak być zachowywać się bezpiecznie na drodze, w domu, szkole oraz w czasie odpoczynku. Program został przygotowany przez firmę Maspex Wadowice — właściciela marki Puchatek razem z Biurami Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji oraz nauczycielami. Patronat honorowy nad programem sprawuje Komendant Główny Policji oraz Kuratoria Oświaty. Wychowawcy klas pierwszych oraz Rodzice i Opiekunowie aktywnie włączyli się w realizację tego programu, który ma przekazywać dzieciom wiedzę, która pomoże im bezpiecznie i z radością wejść w nowy, nieznany świat.
W dniach 8–21 grudnia 2015 roku uczniowie klas pierwszych (klasy Ia, Ib, Ic, Id, Ie, If) wzięli udział w „Ogólnopolskim Teście Bezpieczeństwa”, który miał sprawdzić ich wiedzę na temat bezpieczeństwa. Test był obowiązkowy dla wszystkich uczniów. Obejmował 15 pytań
z takich obszarów, jak bezpieczeństwo w domu, w szkole i drodze do szkoły oraz bezpieczeństwo w Internecie. Został on przygotowany w formie pisemnej i obrazkowej. Można było również udzielać odpowiedzi po odsłuchaniu pytań czytanych przez lektora. Do każdego pytania podane były trzy odpowiedzi — z których tylko jedna była prawidłowa. Po zakończeniu testu dzieci otrzymały informację, ile poprawnych odpowiedzi udzieliły. Mogły także sprawdzić, które odpowiedzi były poprawne, a które nie. Uczniom pomagała Pani Urszula Mistewicz – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, informatyki i zajęć komputerowych, która jest także Opiekunem sali komputerowej.
Uczniowie chętnie i z zainteresowaniem wzięli udział w teście. Był to dla nich czas efektywnej nauki i dobrej zabawy.
10 grudnia 2015 r. Międzyklasowy konkurs „Najpiękniejszy wystrój sali lekcyjnej z okazji Świąt Bożego Narodzenia”. Prace uczniów klas I–III oceniało jury w składzie: p. Bożena Rusinek-Kozłowska -wicedyrektor SP nr 163, p. Ewa Twardowska -opiekun Małego Samorządu Uczniowskiego SP nr 163 i p. Joanna Krzewska -przedstawiciel nauczycieli SP nr 163. Bezkonkurencyjna była sala nr 102, której gospodarzami są klasy IIIa z p. Ewą Waszczuk i IIIc z p. Krystyną Bęben. Uczniowie tych oddziałów wykonali m.in. świąteczne segregatory oraz ozdoby, które pięknie prezentują się na parapetach okien.
Głównym organizatorem konkursu była p. Jolanta Rachowska — nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej oraz plastyki.Nagroda została ufundowana przez Radę Rodziców SP nr 163. Została ona wręczona zwycięzcom podczas szkolnych Jasełek w dniu 18 grudnia 2015 r. Laureatom serdecznie gratulujemy!
Dziękujemy uczniom klas I–III i ich Wychowawcom, wszystkim którzy wzięli udział w konkursie i przygotowali ciekawe dekoracje świąteczne w swoich klasopracowniach. Dziękujemy także Radzie Rodziców SP nr 163.
4 grudnia odbyła się w Szkole Podstawowej nr 163 w Warszawie im. Batalionu „Zośka” Andrzejkowa Loteria Fantowa. Tego dnia już od godziny 7.30 ustawiła się kolejka chętnych do zabawy uczniów. Zgodnie z regulaminem loterii każdy los wygrywał. Do godziny 18.00 sprzedano 160 losów. Loteria sprawiła dzieciom wiele radości i cieszyła się dużym powodzeniem, zwłaszcza wśród uczniów klas I-III, ale nie zabrakło także ich rodzeństwa i rodziców. Dochód z loterii przeznaczono na cel charytatywny. Nad prawidłowym przebiegiem loterii czuwała komisja w składzie: Bożena Rusinek–Kozłowska – wicedyrektor SP nr 163 i Jolanta Rachowska – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i plastyki SP nr 163. Wszystkim Darczyńcom, którzy przekazali fanty na loterię serdecznie dziękujemy.
30 listopada wraz z klasą wybraliśmy się do Teatru Narodowego. Mieliśmy tam różne ćwiczenia, które wykonują aktorzy przed występem i dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy o teatrze i jego historii. Bardzo mi się tam podobało.
Norbert Chyliński
Dnia 9 listopada 2015 roku uczniowie klasy IIIc Szkoły Podstawowej nr 163,
z Wychowawcą Panią Krystyna Bęben, odwiedzili jedną z najważniejszych instytucji polskiej kultury – Teatr Wielki – Operę Narodową w Warszawie. W wycieczce wzięła również udział Bożena Rusinek-Kozłowska - wicedyrektor szkoły. Uczniowie uczestniczyli w Warsztatach Teatralnych. Wykonywali nawet ćwiczenia, które zwykle wykonują artyści przed występem. Zdobywali wiedzę na temat różnych zawodów niezbędnych do realizacji spektakli: artysty operowego, dyrygenta i muzyka oraz informacje dotyczące roli specjalistów technicznych, którzy biorą udział w tworzeniu spektakli, ale nie są zwykle podziwiani i oklaskiwani przez widzów. Uczniowie zwiedzili także Teatr Wielki od kulis – jego scenę, zaplecze techniczne, pracownię i magazyny. Z ogromną radością i wielkim zainteresowaniem słuchaliśmy słów pracowników Teatru prowadzących zajęcia. Zebrane informacje i nabyte umiejętności wykorzystamy na zajęciach z edukacji polonistycznej i społeczno-przyrodniczej.
Dziękujemy Aktorom i Pracownikom Teatru Wielkiego za wspaniałą lekcję o operze i teatrze. Z niecierpliwością czekamy na kolejne zajęcia edukacyjne.
Uczniowie klasy IIIc SP nr 163
LUDZIE, CZYTAJCIE WIERSZE!
FLASH MOB W SP163
To byłaby długa przerwa jak każda inna: czas na odpoczynek, rozmowy z kolegami, obiad, przekąska… Byłaby, gdyby nie zupełnie przez nikogo nieoczekiwana inwazja miłośników poezji. Nagle na środku szkolnego korytarza stanął rząd uczniów klasy 5a, którzy chórem, jak jeden mąż, odczytali ułożone przez siebie limeryki*. Obecnych na korytarzu zamurowało! Kiedy umilkły rymy, oczom zdziwionej publiki ukazał się jeszcze tylko komunikat: CZYTAJCIE WIERSZE! A młodzi wierszokleci tak jak nagle się zjawili, tak się rozpierzchli. Na korytarzu pozostał duch poezji.
Gdyby komuś było mało:
Jesteśmy klasą 5a ze stolicy.
Są tu też inni czytelnicy.
Lubimy czytać,
Dlatego idziemy wypożyczać.
Do bibliotek chodzą też rolnicy.
(Michał Węglarz, Va)
Żył raz pewien czytacz w Warszawie,
Co zawsze przesiadywał na trawie.
Miał książki długie,
Więc czytał kartki co drugie.
Bo tak było o wiele ciekawiej.
(Mateusz Krasnowski, Va)
Na przedmieściach żył Warszawy
Pewien nastoletni chłopiec Lary.
Uwielbiał czytać książki,
Także w czasie gorączki.
A ciekawe książki to wcale nie koszmary!
(Sebastian Bielak, Va)
*limeryk to krótki, żartobliwy wiersz, zwykle związany z nazwiskiem lub nazwą miejscowości.
Ma ściśle określoną budowę: składa się z pięciu wersów, pierwszy rymuje się z drugim i piątym, a trzeci z czwartym (aabba). Pierwsza linijka kończy się zazwyczaj nazwą miejscowości. Trzeci i czwarty wers są zazwyczaj krótsze od pozostałych.
Miłośnikami poezji są też uczniowie klas szóstych. Ci z VId po tym, jak sami ułożyli limeryki, postanowili podzielić się nimi z szerokim światem. Zapisali je jak najpiękniej jak umieli i powrzucali do skrzynek sąsiadom – Ludzie! Czytajcie wiersze!
W pewnym mieście Warszawie
Dumny czytelnik jeździ na javie.
Bardzo, bardzo jest z tego dumny,
Choć pewnie przez to wejdzie do trumny,
Bo już nie wie, co jest na jawie, a co nie.
(Basia Kunert, VId)
Na odległych przedmieściach stolicy,
Na dalekiej ulicy.
Siedział chochlik i czytał,
I czas mu się spod palców wymykał.
I nie straszył już dzieciaków z ulicy.
(Asia Wądołowska, VId)
Żyła sobie w stolicy
Mała dziewczynka z Ostrobramskiej ulicy.
Książek wiele czytała,
Wiele z nich umiała.
Mała dziewczynka w spódnicy.
(Mikołaj Stolarczyk, VId)
Wojciech Andrzejczak, mieszkaniec Warszawy
Pije niezbyt dużo kawy.
Gdy ma ochotę na czytanie,
Bierze poezję na wezwanie.
Je dużo czekolady i świata jest ciekawy.
(Antek Wisniewski, Via)
Czytanie i pisanie to podstawa w Warszawie.
Dumni ludzie czytają na ławie.
Ludzie czytać przestali,
Pod względem wiedzy są mali.
Wszyscy się wystraszyli i czytali w obawie.
(Szymon Kaliszek, VIa)
W PRZEDDZIEŃ ŚWIĘTA ZMARŁYCH LEKCJA PATRIOTYZMU I WYCHOWANIA SPOŁECZNEGO
21 października 2015 roku klasy III a i III c z wychowawczyniami (pp. Ewą Waszczuk i Krystyną Bęben) wraz z Panią wicedyrektor Bożeną Rusinek – Kozłowską, wybrały się na Cmentarz Wojskowy Powązki. Tu ważne dla nas miejsce – kwatera A20 – kwatera Batalionu „Zośka”. Postanowiliśmy uporządkować ją z okazji zbliżającego się Święta Zmarłych. Uczniowie pracowali bardzo ofiarnie. Dzięki przyniesionym narzędziom, praca grupowa, czyli zbieranie liści w foliowe worki poszło szybko i wyśmienicie. Następnie Pani Krysia przypomniała nam historię Batalionu „Zośka”. Złożyliśmy kwiaty i zapaliliśmy znicze przy głównej części Kwatery. W ten sposób złożyliśmy hołd tym, którzy odeszli za nas w walkach narodowowyzwoleńczych. Później szukaliśmy mogił Alka, Rudego i Zośki oraz najmłodszego powstańca tu pochowanego. Im również zapaliliśmy znicze. Następnie poszliśmy odwiedzić grób naszego przyjaciela, patrona naszego szczepu harcerskiego, druha Stanisława Sieradzkiego ps. „Świst”. Tu uczniowie 3 a przedstawili nam pokrótce życiorys „Śwista”. Po zapaleniu zniczy i minutą ciszy przemieściliśmy się do następnych kwater – żołnierzy „Jerzyków” oraz grobu Jana Szypowskiego ps. „Leśnik”, patrona parku u zbiegu ulic Grochowskiej i Kwatery Głównej na naszym Grochowie. Później Pan Andrzej Sadowy, nasz przewodnik, poprowadził nas do jeszcze innych kwater, gdzie są pochowani inni żołnierze walk narodowowyzwoleńczych. Na zakończenie były pytania sprawdzające naszą pamięć i koncentrację na wycieczce. Najlepsi otrzymali nagrody od przewodnika. I tak uczciliśmy zbliżające się święto i odświeżyliśmy naszą wiedzę o ważnych wydarzeniach dla wszystkich Polaków. To się nazywa wychowanie patriotyczne w naszej SP 163.
Foto i tekst Krystyna Bęben
W dniach 5 X – 6 XI 2015 nasza szkoła uczestniczyła w projekcie ,,The Heart of Art” edycji jesiennej. Studenci, których gościliśmy przeprowadzili w naszej szkole zajęcia artystyczne. Celem warsztatów, prowadzonych przez wolontariuszy z całego świata było zaspokajanie ciekawości oraz rozwijanie zdolności uczniów. Podczas zajęć uczniowie klas 1a,1c, 2a, 2b, 2c, 3a, 3b, 3c, 3d, 4a, 4b, 4c, 5a, 5d, 5e, 6a, 6b, 6c, 6d mieli okazję doskonalić swoje umiejętności językowe. Bardzo chętnie wykorzystywali zasób słownictwa i opanowane umiejętności w zakresie języka angielskiego. Pomimo początkowych, znacznych oporów przed komunikowaniem się w języku obcym oraz barier kulturowych i osobistych, wielu uczniów nawiązało porozumienie, a także pewnego rodzaju nić przyjaźni z niektórymi prowadzącymi. Uczniowie brali udział w różnorodnych zajęciach, które korelowały z przedmiotami edukacyjnymi, takimi jak muzyka, sztuka, teatr, historia. Warsztaty były okazją do poznania różnorodnych kultur, tolerancji wobec nich oraz budowa międzynarodowych więzi.
Dnia 26.11.2015r. odbyła się wycieczka do Telewizji Polskiej. Pojechałam tam z klasą 4c i 5e. Gmach telewizji znajduje się przy ul. Woronicza 17.
Po budynku TVP oprowadzał nas pan Sylwester Fajbusiewicz. Podczas wycieczki zwiedzaliśmy studia, w których nagrywane są różne programy, np. „Ziarno” w sali nr 1, „Cafe historia” w sali nr 2, „Świat się kręci” w sali nr 3, „Jaka to melodia” w sali nr 4, „Pytanie na śniadanie” w sali nr 5. Od pana Sylwestra dowiedzieliśmy się, że niektóre programy nagrywane są na żywo, a inne tylko raz w miesiącu po kilka odcinków. Pan opowiadał nam różne ciekawe historie na temat sal i kręconych w nich programów. Dowiedzieliśmy się na przykład, że w studiu, gdzie nagrywany jest program „Jaka to melodia” jest tyle reflektorów i żarówek, że wystarczyłoby na oświetlenie średniej wielkości miasta. Najbardziej podobało mi się w sali, gdzie kręcone jest „Ziarno”. Mogliśmy obserwować nagrywanie programu, przez nas było o kilka powtórek więcej ;) Największym studiem w telewizji jest sala nr 5, gdzie nagrywany jest program „Pytanie na śniadanie”. Z jego okien widać tramwaje, samochody, ulice i okoliczne bloki. Zwiedziliśmy również w muzeum, w którym zgromadzone są stare kamery, lalki, zabawki i stroje, z których korzystało się wiele lat temu. Moim zdaniem praca w telewizji jest bardzo ciekawa. Chciałabym tam jeszcze raz pojechać, aby dowiedzieć się jeszcze więcej. Mogłabym też polecić odbycie takiej wycieczki innym uczniom mojej szkoły.
Maja Murawska kl. IVc
Dnia 2 grudnia 2015 roku odbyła się w naszej szkole debata na temat ograniczenia hałasu podczas przerw. Spotkanie zostało poprzedzone wewnątrzklasowymi rozmowami na wyżej wspomniany temat. W debacie uczestniczyli przedstawiciele klas (trójki klasowe) IV-VI, które wraz z Panią Dyrektor Marzeną Żak oraz prowadzącymi p. Anną Walczuk i p. Anetą Bartczak zastanawiali się nad możliwymi rozwiązaniami problemu. Opracowane wyniki spotkania zostaną przedstawione na najbliższym posiedzeniu Rady Pedagogicznej (03.12.2015 r.).