Regulamin Rzecznika

Regulamin wyboru i funkcjonowania Rzecznika Praw Ucznia w Szkole Podstawowej Nr 163 w Warszawie

PODSTAWY PRAWNE DZIAŁANIA RZECZNIKA PRAW UCZNIA

  • Zarządzenie Dyrektora Szkoły Podstawowej 163 im. Batalionu Nr 7/2022/2023
  • USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe
  • Konwencja Praw Dziecka

 TRYB POWOŁYWANIA RZECZNIKA PRAW UCZNIA

  • Rzecznik Praw Ucznia wybierany jest w wyborach demokratycznych – tajnych, równych i bezpośrednich.
  • Kadencja Rzecznika Praw Ucznia trwa trzy lata.
  • Wyborcami Rzecznika Praw Ucznia są: uczniowie klas IV – VIII szkoły podstawowej
  • Komisję Wyborczą stanowią uczniowie wchodzący w skład Zarządów Samorządów Uczniowskich Szkoły Podstawowej klas IV – VIII

ZADANIA RZECZNIKA PRAW UCZNIA:

  1. Wyjaśnia sprawy sporne między uczniem a nauczycielem w szczególności gdy:
  • wychowawca klasy nie interweniuje w zgłoszonej sprawie lub jego starania nie są skuteczne
  • sprawa naruszająca prawa uczniów przedstawiona przez samorząd klasowy nie została rozstrzygnięta
  • sprawa zgłoszona przez bezpośrednio zainteresowanego nie odniosła skutku.
  1. Chroni prawa uczniów zgodnie z prawami i obowiązkami ucznia zawartymi w Statucie Szkoły.
  2. Pomaga uczniom i informuje ich jak powinni korzystać ze swoich praw.
  3. Pomaga w rozwiązywaniu konfliktów.
  4. Przyjmuje skargi i wnioski na temat naruszeń praw uczniów.
  5. Wspomaga działania uczniów podczas dochodzenia ich praw.
  6. Może zajmować stanowisko w przypadku kary wymierzonej uczniowi za jego zachowanie lub inne przewinienia.
  7.  

ŚRODKI DZIAŁANIA RZECZNIKA:

1.Załatwianie indywidualnych skarg.

  1. Udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw (uczniom, rodzicom, nauczycielom).
  2. Współpraca z fachowcami (np. psychologiem, pedagogiem, prawnikiem).
  3. Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców.
  4. Rzecznik Praw Ucznia działa według ustalonego trybu postępowania.
  5. Rzecznik Praw Ucznia w sprawowaniu swojej funkcji jest niezależny. 

 

TRYB POSTĘPOWANIA W KWESTIACH SPORNYCH UCZEŃ – UCZEŃ:

  • zapoznanie się z opinią stron konfliktu
  • podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy
  • zasięgnięcie opinii pedagoga szkolnego w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu
  • w dalszym trybie postępowania – zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej
  • ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.

TRYB POSTĘPOWANIA W KWESTIACH SPORNYCH UCZEŃ – NAUCZYCIEL:

  • zapoznanie się z opinią stron konfliktu
  • podjęcie mediacji ze stronami
  • wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.

OBOWIĄZKIEM RZECZNIKA JEST W SZCZEGÓLNOŚCI:

  1. Znajomość Statutu Szkoły oraz Konwencji Praw Dziecka.
  2. Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia.
  3. Interwencja w razie naruszenia podstawowych praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych.
  4. Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania.
  5. Informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.
  6. Składanie sprawozdania ze swojej działalności raz w roku przed Radą Pedagogiczną