Regulamin Rzecznika
Regulamin wyboru i funkcjonowania Rzecznika Praw Ucznia w Szkole Podstawowej Nr 163 w Warszawie
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁANIA RZECZNIKA PRAW UCZNIA
- Zarządzenie Dyrektora Szkoły Podstawowej 163 im. Batalionu Nr 7/2022/2023
- USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe
- Konwencja Praw Dziecka
TRYB POWOŁYWANIA RZECZNIKA PRAW UCZNIA
- Rzecznik Praw Ucznia wybierany jest w wyborach demokratycznych – tajnych, równych i bezpośrednich.
- Kadencja Rzecznika Praw Ucznia trwa trzy lata.
- Wyborcami Rzecznika Praw Ucznia są: uczniowie klas IV – VIII szkoły podstawowej
- Komisję Wyborczą stanowią uczniowie wchodzący w skład Zarządów Samorządów Uczniowskich Szkoły Podstawowej klas IV – VIII
ZADANIA RZECZNIKA PRAW UCZNIA:
- Wyjaśnia sprawy sporne między uczniem a nauczycielem w szczególności gdy:
- wychowawca klasy nie interweniuje w zgłoszonej sprawie lub jego starania nie są skuteczne
- sprawa naruszająca prawa uczniów przedstawiona przez samorząd klasowy nie została rozstrzygnięta
- sprawa zgłoszona przez bezpośrednio zainteresowanego nie odniosła skutku.
- Chroni prawa uczniów zgodnie z prawami i obowiązkami ucznia zawartymi w Statucie Szkoły.
- Pomaga uczniom i informuje ich jak powinni korzystać ze swoich praw.
- Pomaga w rozwiązywaniu konfliktów.
- Przyjmuje skargi i wnioski na temat naruszeń praw uczniów.
- Wspomaga działania uczniów podczas dochodzenia ich praw.
- Może zajmować stanowisko w przypadku kary wymierzonej uczniowi za jego zachowanie lub inne przewinienia.
ŚRODKI DZIAŁANIA RZECZNIKA:
1.Załatwianie indywidualnych skarg.
- Udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw (uczniom, rodzicom, nauczycielom).
- Współpraca z fachowcami (np. psychologiem, pedagogiem, prawnikiem).
- Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców.
- Rzecznik Praw Ucznia działa według ustalonego trybu postępowania.
- Rzecznik Praw Ucznia w sprawowaniu swojej funkcji jest niezależny.
TRYB POSTĘPOWANIA W KWESTIACH SPORNYCH UCZEŃ – UCZEŃ:
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu
- podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy
- zasięgnięcie opinii pedagoga szkolnego w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu
- w dalszym trybie postępowania – zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej
- ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.
TRYB POSTĘPOWANIA W KWESTIACH SPORNYCH UCZEŃ – NAUCZYCIEL:
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu
- podjęcie mediacji ze stronami
- wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.
OBOWIĄZKIEM RZECZNIKA JEST W SZCZEGÓLNOŚCI:
- Znajomość Statutu Szkoły oraz Konwencji Praw Dziecka.
- Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia.
- Interwencja w razie naruszenia podstawowych praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych.
- Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania.
- Informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.
- Składanie sprawozdania ze swojej działalności raz w roku przed Radą Pedagogiczną