Aktualności

Szanowni Państwo, Drodzy Uczniowie,

Miło jest nam poinformować, że w Dzielnicy Praga – Południe przy ulicy Grochowskiej 297 został utworzony punkt biblioteczny, w którym można wypożyczać literaturę popularnonaukową z takich dziedzin mi. in. jak: oświata, pedagogika, szkolnictwo i wiele innych. Na miejscu można korzystać z prasy, zarówno codziennej jak i specjalistycznej oraz branżowej.  Tutaj też organizowane będą różne wydarzenia edukacyjno-kulturalne. Zapraszamy do odwiedzania i korzystania.

Więcej informacji na stronie:   https://bppragapd.pl/punkt-biblioteczny-grochoteka

W dniu 11 kwietnia 2024 r. w bibliotece szkolnej odbyła się lekcja biblioteczna z udziałem klasy 2b z okazji Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci, które obchodzone jest 02 kwietnia w rocznicę urodzin Hansa Chrystiana Andersena znanego duńskiego baśniopisarza. Uczniowie wysłuchali jednej z baśni autora, uczestniczyli w quzie przygotowanym przez nauczyciela bibliotekarza oraz rozwiązywali zadania związane z tematem baśni. Na zakończenie lekcji uczniowie złożyli podziękowanie nauczycielowi za przeprowadzoną lekcję. Z tej okazji została przygotowana też przez bibliotekarza gazetka ścienna na korytarzu szkolnym oraz wystawka książek w bibliotece.


W dniu 25.03.2024 r. uczniowie klasy 4 a uczestniczyli w warsztatach  pt. „Jak napisać wiersz?”.
Początkujący poeci mierzyli się z zadaniami związanymi z oksymoronami, epitetami i sentencjami.
Na zakończenie warsztatów jedna z uczennic odczytała napisany przez siebie konkursowy wiersz pt. ”Wiosna”, natomiast prowadząca warsztaty wręczyła młodej poetce pamiątkowy dyplom.


21 marca to nie tylko pierwszy dzień wiosny, ale także światowy dzień poezji. Czytanie, recytowanie czy słuchanie wierszy jest bardzo ważne dla rozwoju dziecka. Utwory liryczne  pozwalają dzieciom na poznawanie języka, wyrażanie własnych pomysłów i uczuć. Poszerzają ich zasób słownictwa, uczą wrażliwości na słowo i zapraszają do świata emocji i przeżyć.  Dzięki zaangażowaniu w wiersze (czytanie, recytowanie, słuchanie), dzieci uczą się nie tylko o słowach i strukturze, ale także o emocjach i doświadczeniach innych.

W ramach realizowania Narodowego Programu Czytelnictwa zapraszamy uczniów naszej szkoły do szkolnej biblioteki, gdzie każde dziecko może skorzystać ze zbioru księgozbioru, jak i tomików poezji. W planach jest uruchomienie Szkolnego Kółka Miłośników Książek . A wszystkich rodziców zachęcamy do regularnego czytania poezji swoim pociechom, na pewno zauważycie jak duży wpływ mają one na rozwój waszych dzieci.

Polecamy strony internetowe , gdzie można znaleźć utwory poetyckie klasyków i nie tylko. Miłej lektury!

J.R.

https://wierszykidladzieci.net.pl/

https://aktywneczytanie.pl/10-powodow-dla-ktorych-warto-dzieciom-czytac-wiersze/

https://wiersze.juniora.pl/

https://wierszykidladzieci.pl/

 
 
 

Światowy Dzień Poezji, jest to święto obchodzone corocznie 21 marca,  ustanowione zostało przez UNESCO jesienią 1999 roku. Główne uroczystości tego święta odbywają się w Paryżu. Celem tego dnia jest promocja czytania, pisania, publikowania i nauczania poezji na całym świecie. UNESCO ustanowiło ten dzień, aby inspirować poezję, docenić jej walory oraz poprzeć i promować stowarzyszenia i ruchy poetyckie.

Poezja w bibliotece

Zaproszenie na festiwal czytelniczy „PRAGnienie czytaniA 2024”

Biblioteka Publiczna im. Z. J. Rumla w Dzielnicy Praga-Południe m.st. Warszawy zaprasza wszystkich miłośników literatury na kolejną, XIV edycję festiwalu czytelniczego „PRAGnienie czytania”, który odbędzie się pod patronatem Burmistrza Dzielnicy Praga-Południe oraz innych instytucji kulturalnych.
Wydarzenie to będzie miało miejsce 11 maja 2024 r. w godz. 15.00-21.00 w gocławskim Parku nad Balatonem. Myślą przewodnią wydarzenia będzie hasło: „Biblioteka – to fantasTYcznie”.
PRAGnienie czytania, to coroczne święto literatury na Pradze-Południe. Festiwal czytelniczy, organizowany przez Bibliotekę Publiczną przy współpracy z Urzędem Dzielnicy i innymi współorganizatorami, od 2010 roku, już od 10 lat gości na stałe w wydarzeniach kulturalnych dzielnicy.
W jedną z majowych sobót, mieszkańcy dzielnicy mogą obejrzeć występy uczniów południowo praskich placówek oświatowych, wziąć udział w kiermaszach książek, warsztatach, spotkaniach autorskich, pokazach, konkursach, koncertach, animacjach i innych aktywnościach dla całej rodziny.
Każda edycja festiwalu krąży wokół innej tematyki. Poprzez historię, muzykę, film, podróżowanie, aż po kulinaria – wszystko to łączy się z literaturą, a jeśli z nią, to i z południowopraską książnicą i PRAGnieniem czytaniA. Tegoroczny festiwal czytelniczy odbędzie się w pięknym plenerze nad jeziorkiem gocławskim i będzie dotyczył szeroko pojętej fantastyki i zadań z nią związanych. Uczniowie, którzy chcą zmierzyć się z zadaniami podczas festiwalu proszeni są o zgłaszanie się do biblioteki szkolnej w celu zarejestrowania uczestnictwa w imprezie.
Zachęcamy do wzięcia udziału w dobrej zabawie wszystkie zainteresowane osoby oraz całe rodziny.


DZIAŁANIA W ZWIĄZKU Z REALIZACJĄ NARODOWEGO PROGRAMU ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0

W związku z przystąpieniem biblioteki od roku 2021 do programu Narodowego Rozwoju Czytelnictwa  2.0  na lata 2021-2025, którego celem jest tworzenie warunków dla rozwoju czytelnictwa poprzez zapewnienie środków na realizację określonych przedsięwzięć i inicjatyw. W celu jego realizacji biblioteka przystąpiła do ogólnopolskiego programu dla bibliotek „Biblioteka – dobre miejsce dla człowieka” promującego czytanie legend, które odpowiednio dobrane i zaprezentowane są świetną bazą do pogłębiania wiedzy, nabywania nowych umiejętności u dzieci i ciekawych rozmów. Planuje się również szereg akcji związanych z Dniem Bibliotekarza (zabawy, gry edukacyjne, konkursy) oraz akcję czytanie na przerwie – „Cicha przerwa na czytanie”, stworzenie Klubu Pasjonatów Książek, stworzenie Zmysłoczułej biblioteki na wzór ogólnopolskiego projektu Zmysłoczuła szkoła, akcje z okazji Międzynarodowego Dnia Książek dla Dzieci w ramach akcji „Czytam sobie”,  współpracę z Biblioteką pedagogiczną i Biblioteką Publiczną w ramach realizacji lekcji bibliotecznych. W szkole zostały utworzone też kąciki książek, gdzie uczniowie mogą poczytać książki na przerwach. W dalszej perspektywie planuję się komputeryzację zbiorów bibliotecznych, która usprawni działalność biblioteki szkolnej.


Wyniki konkursu na zakładkę do książki

I miejsce – Antoni M. , kl. 1b – zakładka z motywem książki „Harry Potter”.

II miejsce (ex aequo) – Laura Sz., kl. 5 d – zakładka z motywem książki „Magiczne stwory i mityczne bestie”.

– Amina S., kl. 5a – zakładka z motywem książki „Między nami żywiołami”.

III miejsce – Zuzanna M., kl. 4b –zakładka z motywem książki „Wojownicy”.

Wyróżnienia:

1. Kinga D., kl. 5d – zakładka z motywem książki „Lato złamanych zasad”.

2. Gabriela G., kl. 1c. – zakładka z motywem książki „Basia”.

3. Jan W., kl. 1b – zakładka z motywem książki „Hindus”.

4. Jagoda O. kl. 5e – bez tyt.


W naszej szkole rozpoczęliśmy działania z cyklu „Biblioteka – dobre miejsce dla człowieka”. Nauczyciel bibliotekarz  wraz z panią dyrektor Julitą Rusin zaprosił  uczniów  do „Zmysłoczułej biblioteki”, czyli rodzaju spotkania z poezją przy dźwiękach spokojnej muzyki relaksacyjnej, projektorowi świateł nadających atmosferę i przy zapachach korzennych aromatów. Chcemy w  ten sposób pokazać, że biblioteka szkolna to miejsce sprzyjające wyciszaniu emocji, regeneracji nerwów, co można osiągnąć poprzez przyjemną muzykę i odpowiedni nastrój. Uczniowie  podczas „zmysłoczułej lekcji” czytali  krótkie teksty o sile marzeń i stwierdzili, że akcję tę musimy zdecydowanie powtórzyć.


W związku z przystąpieniem biblioteki od roku 2021 do programu Narodowego Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025, którego celem jest tworzenie warunków dla rozwoju czytelnictwa poprzez zapewnienie środków na realizację określonych przedsięwzięć i inicjatyw. W celu jego realizacji biblioteka przystąpiła do ogólnopolskiego programu dla bibliotek „Biblioteka – dobre miejsce dla człowieka” promującego czytanie legend, które odpowiednio dobrane i zaprezentowane są świetną bazą do pogłębiania wiedzy, nabywania nowych umiejętności u dzieci i ciekawych rozmów. Planuje się również szereg akcji związanych z Dniem Bibliotekarza (zabawy, gry edukacyjne, konkursy) oraz akcję czytanie na przerwie – „Cicha przerwa na czytanie”, stworzenie Klubu Pasjonatów Książek, stworzenie Zmysłoczułej biblioteki na wzór ogólnopolskiego projektu Zmysłoczuła szkoła, akcje z okazji Międzynarodowego Dnia Książek dla Dzieci w ramach akcji „Czytam sobie”, współpracę z Biblioteką pedagogiczną i Biblioteką Publiczną w ramach realizacji lekcji bibliotecznych. W szkole zostały utworzone też kąciki książek, gdzie uczniowie mogą poczytać książki na przerwach. W dalszej perspektywie planuję się komputeryzację zbiorów bibliotecznych, która usprawni działalność biblioteki szkolnej.


Regulamin korzystania z podręczników w Szkole Podstawowej nr 163 im. Batalionu „Zośka” w Warszawie

§ 1. Postanowienia ogólne

  1. Niniejszy regulamin określa zasady korzystania z podręczników dokształtu podstawowego w Szkole Podstawowej nr 163 im. Batalionu „Zośka” w Warszawie, zwanej dalej „Szkołą”.
  2. Regulamin ma zastosowanie do wszystkich uczniów Szkoły.
  3. Podręczniki stanowią własność Szkoły i są udostępniane uczniom na zasadach użyczenia.

§ 2. Wypożyczanie podręczników

  1. Podręczniki są wypożyczane uczniom na początku roku szkolnego przez wychowawcę klasy.
  2. Uczeń zobowiązany jest do zwrotu wypożyczonych podręczników w terminie do 15 czerwca roku szkolnego.
  3. W przypadku niezwrócenia podręczników w wyznaczonym terminie, uczeń zobowiązany jest do zapłaty kary pieniężnej w wysokości równowartości wypożyczonych podręczników.

§ 3. Korzystanie z podręczników

  1. Uczeń zobowiązany jest do korzystania z podręczników w sposób zgodny z ich przeznaczeniem.
  2. Podręczniki nie mogą być niszczone, zaginione lub uszkadzane.
  3. W przypadku zniszczenia lub zaginięcia podręcznika, uczeń zobowiązany jest do pokrycia kosztów jego zakupu.

§ 4. Zwrot podręczników

  1. Podręczniki są zwracane do biblioteki szkolnej na koniec roku szkolnego.
  2. Podręczniki powinny być zwrócone w stanie nieuszkodzonym.
  3. W przypadku zwrotu podręczników w stanie uszkodzonym, uczeń zobowiązany jest do pokrycia kosztów ich naprawy.

§ 5. Postanowienia końcowe

  1. W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem decyzję podejmuje dyrektor Szkoły.
  2. Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 września 2023 roku.

Załączniki:

  • Wykaz podręczników obowiązujących w Szkole Podstawowej nr 163 im. Batalionu „Zośka” w Warszawie w roku szkolnym 2023/2024

Uwagi:

  • Regulamin może ulec zmianie w trakcie roku szkolnego.
  • Rodzice uczniów zobowiązani są do zapoznania się z regulaminem i do przestrzegania jego postanowień,

W dniu 11.12.2023 r. w SP 163 odbyło się spotkanie z p. Stefanem Potockim, autorem książek dla dzieci. Natomiast w dniu 21.12.2023 r. autor podpisywał swoją najnowszą książkę pt. „Lilu”. Uczniowie mieli możliwość porozmawiania z autorem i zadawania pytań.


Regulamin_biblioteka_dobre_miejsce [PDF]

Dlaczego warto czytać legendy dla dzieci? Sprawdź 5 powodów!

Legendy to nie tylko przestarzałe historie zawierające skomplikowane wątki i trudne nazwy. To przede wszystkim ciekawe opowieści, które pozwolą rozwinąć wyobraźnię Twojego dziecka.

Odpowiednio dobrane i zaprezentowane będą świetną bazą do pogłębiania wiedzy, nabywania nowych umiejętności u dzieci i ciekawych rozmów.

Oto 5 powodów, dla których warto czytać legendy dla dzieci:

1. Są źródłem ciekawych opowieści

Legendy ze względu na wątki magiczne, fascynujących bohaterów i niesamowite zwroty akcji pozwalają na rozwój wyobraźni dzieci. Spośród wielu opowieści każdy mały czytelnik wybierze interesujące go tematy – zarówno miłośnik fantasy, jak i wątków detektywistycznych.

2. Zachęcają do poznawania historii, również tej lokalnej

Legendy polskie dla dzieci są świetnym wprowadzeniem do nauki historii, bo w ciekawy sposób opowiadają o ważnych dla naszej kultury postaciach i wydarzeniach. Natomiast legendy związane z założeniem miasta lub miejscowości mogą stać się impulsem do odkrywania lokalnej historii i edukacji regionalnej.

To też Cię zainteresuje: Ciekawa lekcja historii – pomysły na warsztaty historyczne dla dzieci

3. Inspirują do zajęć z kreatywnego pisania

Legendy podsuwają wiele pomysłów na zajęcia z kreatywnego pisania. Od stworzenia alternatywnej wersji zakończenia ulubionej historii, poprzez narysowanie komiksu przedstawiającego krok po kroku losy bohaterów, aż po stworzenie zabawnych rymowanych wierszy na temat głównych bohaterów.

4. Mogą stać się pretekstem do ciekawych podróży

W legendach, w przeciwieństwie do mitów czy baśni, kryje się ziarnko prawdy. Przecież syrenkę można zobaczyć w Warszawie, a smok nadal stoi w Krakowie przy Wawelu i zionie ogniem. Warto wybrać się w podróż śladami legend polskich, by odkrywać ciekawe miejsca i znajdować ich ślady we współczesnym świecie.

5. Zachęcają do ważnych rozmów

Legendy polskie dla dzieci to prawdziwa skarbnica wiedzy o wartościach i tym, co w życiu jest ważne. Opowieści te prezentują warte naśladowania wzorce postępowania, które dobrze jest przekazywać dzieciom od najmłodszych lat.


Nie każde dziecko wyniesie miłość do książek z domu, ale każdemu można ją zaszczepić poprzez promocję czytelnictwa w szkole. To zadanie dla nauczycieli, bibliotekarzy, pracowników szkoły, dyrektorów oraz rodziców współpracujących z placówką. Sprawdź nasze pomysły na to, by czytanie w szkole stało się przyjemną codzienną praktyką.


Pasowanie na czytelnika w roku szkolnym 2023/24 

 W dniu 25.10.2023 r., wzorem lat ubiegłych, uczniowie klas pierwszych zostali pasowani na czytelnika. Wydarzenie to, miało na celu zachęcenie najmłodszych do korzystania z biblioteki szkolnej, wypożyczania książek oraz systematycznego rozwijania umiejętności czytania. Pasowanie na czytelnika to przyjęcie uczniów do grona czytelników biblioteki. Zanim jednak uczniowie złożyli, przyrzeczenie dowiedzieli się, jak należy dbać o książki, czego nie wolno robić, czytając książkę oraz odpowiedzieli na krótkie pytania dotycząc zagadnień związanych z biblioteką i literaturą dziecięcą. Po takim wprowadzeniu przyszli czytelnicy złożyli uroczyste przyrzeczenie, że zawsze będą szanować książki, a pani bibliotekarka dokonała pasowania każdego z uczniów, wręczyła dyplomy oraz przekazała pamiątkowe książki.