Doradztwo zawodowe
Szanowni Państwo,
przed nami kolejna edycja gry „Złap Zawód”. To już IV edycja podczas której zapraszamy uczniów VII oraz VIII klasy szkoły podstawowej do udziału w konkursie . Zadanie polega na zapoznaniu się z krótkimi filmami o zawodach oraz rozwiązaniu quizów – za te działania przyznawane są punkty. Następnie punkty uczniów są sumowane – klasy z najwyższymi wynikami otrzymają wartościowe nagrody. Przesyłam Państwu wszystkie informacje.
- W tej edycji będzie już w aplikacji 65 zawodów (dołączamy 15),
- 4.11.2024 (minutę po 24.00) – start akcji, 22.11.2024 r.- koniec akcji
- Ogłoszenie wyników: 25.11.2024 r.
- Nagrody: I stopnia: 3000 zł, II stopnia-2000 zł, III stopnia- 1500 zł (nagrody zostaną przekazane w roku 2025, tak aby szkoły miały możliwość wydatkowania środków wiosną na wycieczki). Podobnie jak podczas poprzednich edycji: środki z budżetu BE zostaną przesunięte do 3 szkół, których klasy zdobędą najwyższą liczbę punktów.
- Od tej edycji uczniowie będą widzieli swoje klasy w rankingu i będą mieli wiedzę na temat sytuacji punktowej.
Drogi rodzicu,
Jestem doradcą zawodowym w naszej szkole i przez najbliższe dwa lata (w klasie VII i VIII) będę prowadzić dla tej klasy lekcje z przedmiotu „doradztwo zawodowe”. W poprzednich latach nauki Twoje dziecko miało już wprowadzane elementy doradztwa zawodowego na lekcjach przedmiotowych i godzinie wychowawczej. Jednak w klasach VII i VIII doradztwo zawodowe to osobny przedmiot, prowadzony w wymiarze 10 godzin lekcyjnych rocznie. Zajęcia z doradztwa zawodowego są obowiązkowe, ale nie są wpisywane na świadectwie. Uczniowie nie otrzymują na nich ocen. Być może zastanawiasz się, w jakim celu organizowane są dedykowane lekcje doradztwa zawodowego? Zajęcia te prowadzone są po to, aby pomóc Twojemu dziecku dokonać przemyślanego wyboru swojej dalszej drogi w systemie edukacji. Nie chodzi tu o wybranie konkretnego zawodu, lecz o otwarcie umysłu na pełny zakres możliwości, odpowiadający potencjałowi. Dzięki tym zajęciom Twoje dziecko lepiej pozna siebie, zrozumie wartość kompetencji miękkich i będzie umiało ocenić perspektywiczność określonych profesji. A przede wszystkim będzie lepiej przygotowane do świadomego wyboru szkoły ponadpodstawowej. Prowadzenie zorganizowanych działań z zakresu doradztwa zawodowego jest obowiązkiem szkół. Działania te mamy uważnie przemyślane, zaplanowane i zapisane w specjalnym dokumencie o nazwie Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego, który jest częścią statutu szkoły. Elementy działań doradczych realizują wszyscy członkowie rady pedagogicznej. Jako nauczyciele, pedagodzy i doradcy chcemy przez to wspierać naszych uczniów w ich rozwoju oraz przygotować ich do wejścia w przyszłości na rynek pracy, do budowania swojej kariery zawodowej oraz osiągania sukcesu, spełnienia i szczęścia. To ważne, byśmy zarówno my – nauczyciele, jak i Wy – rodzice i opiekunowie wspólnie prowadzili dla naszych podopiecznych doradztwo, które przygotuje ich do podjęcia dobrych decyzji edukacyjnych i zawodowych.
Zachęcam i zapraszam też Ciebie, drogi rodzicu do wspólnego poprowadzenia lekcji. Może chciałbyś opowiedzieć naszym uczniom i nam nauczycielom o swoich doświadczeniach zawodowych, zawodzie jaki wykonujesz, jego perspektywach w przyszłości. Tego typu lekcje wspólnie razem czynią czas spędzany w szkole atrakcyjniejszym i wzbogacają lekcje o wartość praktyczną.
W przypadku pytań zapraszam Cię do kontaktu za pośrednictwem librusa.
Joanna Paprzycka
Doradca zawodowy
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WSDZ)
w Szkole Podstawowej nr 163 im. Batalionu „Zośka”
w Warszawie
w roku szkolnym 2024/25
WSDZ obejmuje działania podejmowane przez naszą szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru dalszej ścieżki kształcenia, zawodu i kierunku kształcenia ponadpodstawowego . Celem kadry pedagogicznej naszej szkoły jest::
- rozwijanie wiedzy i rozwijania umiejętności uczenia się zgodnych z ideą „uczymy się przez całe życie”, . Budowania świadomości konieczności samodoskonalenia (Lifelong learning) Wartości pracy i jej istoty.
- rozwijanie wiedzy ucznia na temat własnych zasobów personalnych (inteligencji, zdolności, postaw) i ograniczeń wynikających z osobistego potencjału
- rozwijanie wiedzy o rynku pracy w Polsce, Europie i na Świecie
- poznawanie przez uczniów naszej szkoły zawodów przyszłości
- przyswajanie wiedzy na temat motywacji wewnętrznej i zewnętrznej i jej procesach.
- kształtowanie umiejętności planowania ścieżek edukacyjnych i zawodowych,
- przygotowanie do pełnienia ról możliwych ról na rynku pracy – pracownika, pracodawcy, współpracownika
- rozwijanie kompetencji miękkich szczególnie tych związanych z pracą zespołową, planowaniem, współpracą, ustalaniem priorytetów i zarządzaniem czasem i wiedzy na temat kompetencji twardych
- rozwijanie wiedzy na temat rozmów kwalifikacyjnych ich rodzaju i przebiegu (autoprezentacji),
- kształtowanie postawy szacunku wobec pracy własnej i cudzej
- stosowanie w praktyce elementów „Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030” na poziomie regionalnym/lokalnym, (rozwijanie umiejętności wg standardów Unii Europejskiej, czyli co dany uczeń wie rozumie i potrafi wykonać, rozwijanie umiejętności w zakresie edukacji patriotycznej, prorodzinnej, międzykulturowej, obywatelskiej, zdrowotnej, ekologicznej i ekonomicznej),
Klasy I – III
Cele ogólne:
Rozwijanie wiedzy o zawodach i ich znaczeniu w najbliższym otoczeniu ucznia
Redukowanie społecznych i kulturowych stereotypów dotyczących aktywności zawodowej Kształtowanie postawy szacunku dla pracy własnej i innych
Pobudzanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień, poznawanie talen
Rozwijanie kompetencji miękkich związanych z pracą w zespole i organizacją własnej aktywności
TREŚCI PROGRAMOWE Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO
DLA KLAS I–III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
- Poznanie siebie Uczeń:
1.1 opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać;
1.2 prezentuje swoje zainteresowania wobec innych osób;
1.3 podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi;
1.4 podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach;
1.5 podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.
2. Świat zawodów i rynek pracy Uczeń:
2.1 odgrywa różne role zawodowe w zabawie;
2.2 podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach;
2.3 opisuje, czym jest praca, i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach;
2.4 omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje; 2.5 opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu;
2.6 posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.
3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie Uczeń:
3.1 uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności;
3.2 wskazuje treści, których lubi się uczyć;
3.3 wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich.
4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych Uczeń:
4.1 opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić;
4.2 planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;
4.3 próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą.
Zajęcia w zakresie orientacji zawodowej w klasach I-III wkomponowane są w proces realizacji podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej. Zajęcia realizowane są na podstawie programów obowiązujących w danym roku szkolnym.
Ponadto w ramach orientacji zawodowej:
• zrealizowane zostaną zajęcia na podstawie publikacji: B. Czapla, B. Matyszewska , E. Ptasznik, M. Skoryna, Przykładowy program orientacji zawodowej dla klas I-III szkoły podstawowej z proponowanymi scenariuszami, ORE, Warszawa 2017. (https://doradztwo.ore.edu.pl/programy-i-wsdz/)
- Lubię to! Każdy ma swoje zainteresowania
- Gala Talentów – jesteśmy mistrzami
- Brawo ja! – prezentacja własnych talentów
- Sprawne ręce mogą więcej, czyli jak zrobić coś z niczego
- Tańczyć każdy może – poznanie zawodu tancerza
- Kto buduje dom?
- Zawód moich rodziców
- Mam to dla Ciebie. Podawanie przykładów swoich mocnych stron w różnych obaszarach życia
- Halo! Usterka! Szukam pomocy
- W zwierzyńcu
- Dzisiejszy Jaś – kim będzie jako Jan?
- Po co się uczę?
- Detektyw Głoska na tropie czyli poszykuję, gdy nie wiem
- Jak zmieścić dzień w słoju?
- Pracując w kwiaciarni – zapoznanie z zawodem florysty
zrealizowane zostaną wycieczki zawodoznawcze oraz spotkania z przedstawicielami zawodów. Wydarzenia te mają być spójne z celami i treściami realizowanymi w odniesieniu do podstawy programowej.
Literatura
http://static.scholaris.pl/mainfile/105/017/rozpoznawanie_predyspozycji_66991.pdf
Czapla B., Matyszewska B., Ptasznik E., Skoryna M., Przykładowy program orientacji zawodowej dla klas I-III szkoły podstawowej z proponowanymi scenariuszami, ORE, Warszawa 2017
Dołęga-Herzog H., Rosalska M., Wykorzystanie metod kreatywnych w przygotowaniu uczniów do wyboru zawodu, KOWEZiU, Warszawa 2014;
http://euroguidance.pl/ksiazki/ Forma B., Przepióra A., Poznajemy zawody. Części 1,2,3, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2016
Maćkowiak A., Kim zostanę, gdy dorosnę? Piosenki o zawodach, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2016
Maćkowiak A., Zgadnij kto to, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2011 Strzemińska-Więckowiak D., Kim zostanę? Wierszyki o zawodach, SBM, Warszawa 2014.
Klasy IV – VI
Cele ogólne:
• Rozwijanie wiedzy ucznia na temat własnych zasobów personalnych, silnych i słabych stron
• Rozwijanie wiedzy o rynku pracy w Polsce, Europie i na świecie
• Rozwijanie wiedzy na temat kompetencji miękkich i twardych,
• Rozwijanie kompetencji transferowalnych
• Rozwijanie umiejętności uczenia się zgodnego z ideą „uczymy
• Kształtowanie postawy szacunku wobec pracy własnej i cudzej
• Redukowanie społecznych i kulturowych stereotypów dotyczących aktywności zawodowej
TREŚCI PROGRAMOWE Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO
DLA KLAS IV-VI SZKÓL PODSTAWOWYCH
POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW Uczeń:
l. l określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje;
1.2 wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia; 1.3 podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość;
1.4 prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców.
2. ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY Uczeń:
2.1 wymienia różne grupy zawodów, istniejące i zawody przyszłości i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla innych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach;
2.2 opisuje, czym jest praca na przykładzie ZAWODU UCZNIA i jakie ma znaczenie w życiu człowieka;
2.3 podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe;
2.5 wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą.
3. RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Uczeń:
3.1 wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój indywidualny
PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO-ZAWODOWYCH Uczeń:
4. l opowiada o swoich planach edukacyjnych a następnie zawodowych;
4.2 planuje swoje działania (jak chce osiągnąć ten cel )
4.3 uczy się podejmować decyzje i liczy się z jego konsekwencjami
W roku szkolnym 2023/2024 na przykładzie zadania w zakresie orientacji zawodowej realizowane będą poprzez:
1. zajęcia w ramach lekcji z wychowawcą na podstawie scenariuszy doradcy zawodowego szkoły, scenariuszy ORE. (https://doradztwo.ore.edu.pl/programy-i-wsdz/) , czasopisma Nowoczesne Doradztwo Zawodowe w szkole podstawowej. Przykłady
- Pieniądz był od zawsze
- Konie – moja pasja. Analizowanie informacji o zawodzie technika hodowcy koni.
- Dla tych którzy kochają Las. Analizowanie informacji na temat pracy związanej z leśnictwem
- Pracować w reklamie. Analizowanie informacji na temat zawodu technika reklamy
- Być handlowcem. Przybliżenie uczniom zawodu
- Wybieram ten zawód, bo …
- Zdrowy styl życia jako przygotowanie do pełnienia ról zawodowych
- Kiedy zaczynamy się uczyć i kiedy kończymy?
- Jak się uczyć szybciej i efektywniej – mój indywidualny styl uczenia się
- Umiejętności – od przeszłości do przyszłości
- Zimowe zawody sportowe. Przygotowanie uczniów do zawodów w branży sportowej.
Literatura:
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe w Szkole Podstawowej – czasopismo specjalistyczne
Brzezińska-Lauk J., Kruk-Krymula E., Nikorowska K., Przykładowy program orientacji zawodowej dla klas IV-VI – szkoły podstawowej z proponowanymi scenariuszami, ORE, Warszawa 2017
https://doradztwo.ore.edu.pl/programy-i-wsdz/ Wybieram zawód – pakiet edukacyjny dla klas 4-6 szkoły podstawowej
http://www.scholaris.pl/zasob/103923 Dołęga-Herzog H., Rosalska M., Wykorzystanie metod kreatywnych w przygotowaniu uczniów do wyboru zawodu, KOWEZiU, Warszawa 2014; http://euroguidance.pl/ksiazki/ Greiner I., Kania I., Kudanowska E., Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M., Materiały metodyczno-dydaktyczne do planowania kariery zawodowej uczniów, KOWEZiU, Warszawa 2006
Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, KOWEZiU, Warszawa 2004
Klasy VII-VIII
Cele ogólne:
- Rozwijanie wiedzy ucznia na temat własnych zasobów personalnych , (czym jest plan rozwoju osobistego, planowanie rozwoju osobistego, ustalenie potrzeb rozwojowych i braków w tym zakresie.• Rozwijanie umiejętności analizowania własnych zasobów i ograniczeń w kontekście planów edukacyjnych i aspiracji zawodowych (testy na inteligencję, określanie osobowości i uzdolnień)
• Rozwijanie wiedzy o rynku pracy w Polsce i Europie. Zawody przyszłości, w co warto inwestować swój czas i potencjał . Moje mocne strony. Analizowanie swoich mocnych stron w kontekście zawodów przyszłości
• Testy psychologiczne. Czym są, Wady i zalety.
• Poznawanie modeli rozmów kwalifikacyjnych zalet i wad. • Poznanie pełnionych ról na rynku pracy, perspektywa pracownika, pracodawcy, współpracownika. Gry symulacyjne.
• Rozwijanie kompetencji miękkich w kontekście ZAWODU UCZNIA.
• Co za nami co przed nami. Przygotowanie rodziców do wspierania dzieci w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych..
• Kształtowanie postawy szacunku wobec pracy własnej i cudzej
• Redukowanie społecznych i kulturowych stereotypów dotyczących aktywności zawodowej.
Poznawanie zawodów przyszłości na przykładzie projektanta „Zero Waste”, promowanie kultury ekologicznej, nowego modelu życia.
TREŚCI PROGRAMOWE Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO
DLA KLAS VII I VIII SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
- POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW UCZEŃ TO ZAWÓD
1.1 rozwija umiejętności społeczne, w szkole, które są przydatne w życiu zawodowym
1.2 rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe);
1.3 dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł;
1.4 rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjnozawodowych; 1.5 rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;
1.6 określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji;
1.7 określa własną hierarchię wartości i potrzeb.
2. ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY Uczeń:
2.1 wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania;
2.2 porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców;
2.3 wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy;
2.4 uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka;
2.5 analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy;
2.6 wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową;
2.7 dokonuje autoprezentacji.
2.8 charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno – zawodowej, w tym instytucje rynku pracy.
3. RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Uczeń:
3.1 analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji;
3.2 analizuje kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznania własnych zasobów;
3.4 określa znaczenie uczenia się przez całe życie.
4. PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO-ZAWODOWYCH Uczeń:
4.1 dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym;
4.2 określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby;
4.3 identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjnozawodowej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy;
4.4 planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów
Formy realizacji treści I. OBOWIĄZKOWE ZAJĘCIA Z DORADCĄ ZAWODOWYM
Tematyka zajęć w klasie VII
- Kim jest doradca zawodowy? Wprowadzenie do przedmiotu.
- Bogaty świat zawodów – zawody w moim najbliższym otoczeniu. Strategia wyboru zawodu.
- Idea uczenia się przez całe życie. Czym jest dla mnie i jak i w co inwestować swój czas.
- Filozofia Zero Weste jako nowy styl życia i zawody przyszłości związane z tym obszarem.
- Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna a ja.
- Jeżeli będę…Jeśli nie będę. Przygotowanie uczniów do wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej.
- Ja w moich oczach i oczach innych. Moje mocne strony. Autoprezentacje, gry symulacyjne
- Wolontariat na tak. Aktywność jako kompetencja przyszłości, wprowadzająca na rynek pracy.
- Kompetencje przyszłości na rynku pracy. W co warto inwestować swój czas.
- Wiedza o zawodach a kariera zawodowa. Podsumowanie zajęć.
Tematyka zajęć w klasie VIII
- Jestem na 5. Autoanaliza mocnych stron i ich synteza pod kątem wyboru szkoły ponadpodstawowej i kierunku kształcenia.
- Poznanie bazy liceów/ techników/ i szkół branżowych dostępnym w naszym mieście.
- Wybieram zawód czy szkołę? Jaką ścieżką chcę osiągnąć swój cel.
- Co gwarantuje mi szkoła? Kwalifikacje miękkie i twarde. Rozwijanie umiejętności kluczowych. Ukierunkowanie własnego uczenia się zgodnych z ideą „uczenia się przez całe życie”.
- Rozmowy kwalifikacyjne czym są i jak wpływają na nasz rozwój personalny na rynku pracy.
- Przewidzieć przyszłość – trendy rynku pracy .Zawody przyszłości.
- Moje zasoby i preferencje a oczekiwania pracodawców. Analiza potrzeb pracodawców w Polsce.
- Kariera zawodowa. Moje role na rynku pracy – pracownik, pracodawca, współpracownik.
- Szkoły branżowe.
- Praca jako wartość w życiu człowieka. Istota pracy (czym jest praca, teorie na temat pracy, czynniki wpływające na pracę).
Warsztaty specjalistów szkoły (wychowawców, psychologów, pedagogów) na podstawie diagnozy potrzeb wśród uczniów naszej szkoły dotyczące treści doradztwa zawodowego.
Targi Edukacyjne w ramach Praskich Dni Doradztwa Zawodowego.z ofertą szkół ponadpodstawowych z Pragi Południe,
Indywidualne konsultacje uczniów naszej szkoły z doradcą zawodowym w Punkcie Informacji i Kariery.
PROGRAM REALIAZACJI WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO w roku szkolnym 2024/2025
Działania związane z realizacją doradztwa zawodowego
Lp. |
Tematyka działań |
Liczba oddziałów, których dotyczą zadania |
Metody i formy realizacji |
Termin |
Osoba odpowiedzialna |
I półrocze w roku szkolnym 2024/2025 |
|||||
1. |
Spotkanie z zespołem ds. realizacji doradztwa zawodowego, analiza założeń programu doradztwa zawodowego na rok szkolny 2024/2025 |
Nie dotyczy |
dyskusja, analiza potrzeb |
wrzesień |
Doradca zawodowy |
2. |
Realizacja dwóch tematów w półroczu przez wychowawców klas 1 |
Uczniowie klas 1 |
Zajęcia wg scenariuszy ORE bądź pomysłów własnych |
I i II półrocze |
Nauczyciele wychowawcy klas „1” |
3. |
Realizacja dwóch tematów w półroczu przez wychowawców klas 1– 3 |
Uczniowie klas 1 – 3 |
Zajęcia wg scenariuszy ORE bądź pomysłów własnych lub Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego |
I półrocze |
Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej |
4. |
Realizacja dwóch tematów w półroczu przez wychowawców klas 4 – 6 |
Uczniowie klas 4 – 6 |
Zajęcia wg scenariuszy ORE bądź pomysłów własnych lub scenariuszy Doradcy Zawodowego |
I półrocze |
Nauczyciele wychowawcy klas 4 – 6 |
5. |
Diagnoza potrzeb doradczych uczniów |
klasy VIII i VII |
Sondaż , rozmowy indywidualne (ankieta) |
Październik Grudzień |
Doradca zawodowy |
6. |
Diagnoza planów i aspiracji edukacyjnych i zawodowych naszych uczniów |
klasy VIII |
|
I półrocze |
Doradca zawodowy |
7. |
Analiza danych uzyskanych z diagnozy – omówienie uzyskanych informacji; |
— |
spotkanie z wychowawcami klas i specjalistami szkoły |
I połrocze |
Doradca zawodowy |
8. |
Realizacji zajęć z zakresu zajęcia doradztwa zawodowego dla klas VIII i VII obowiązkowe styczeń |
Klasy VIII |
Zajęcia obowiązkowe |
I,II semestr roku szkolnego 2024/2025 |
Doradca zawodowy |
9 |
Warsztaty z doradcą personalnym z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej |
Rodzice i uczniowie Klasa VIII |
Rozmowy doradcze – indywidualne |
II półrocze |
Doradca zawodowy, wychowawcy klas |
10. |
Warsztaty w Centrum Kształcenia Praktycznego |
uczniowie klasy VIII SP |
Wycieczka zawodoznawcza |
II półrocze |
Doradca zawodowy , wychowawcy klas |
11. |
Indywidualne doradztwo edukacyjno-zawodowe |
Uczniowie klas VIII |
spotkanie informacyjno doradcze |
I półrocze i II półrocze |
Doradca zawodowy |
12. |
Realizacji zajęć z zakresu zajęcia doradztwa zawodowego dla klas VII |
Klasy VII SP |
Zajęcia obowiązkowe 10 godzin |
I i II półrocze |
Doradca zawodowy |
II półrocze w roku szkolnym 2024/2025 |
|||||
13 |
Realizacja zajęć z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII |
Klasy VII |
zajęcia realizowane przez doradcę zawodowego |
Styczeń 2025 |
Doradca zawodowy |
14. |
Koordynowanie działań związanych z rekrutacją do szkół ponadpodstawowych |
Uczniowie klas VIII SP |
lekcje wychowawcze, indywidualne konsultacje |
II półrocze |
Wychowawcy klas, doradca zawodowy |
15. |
Praskie Dni Doradztwa Zawodowego |
Uczniowie klas VIII kl. SP |
Wycieczka zawodoznawcza |
II półrocze |
Wychowawcy klas |
16 |
„Procedura rekrutacyjna do szkół ponadpodstawowych |
Klasy VIII |
spotkanie informacyjne dla rodziców i uczniów |
II półrocze |
Doradca zawodowy, wychowawcy, dyrektorzy |
17 |
Projekt edukacyjny zgodny z tematyką |
Uczniowie klas VIII i VII
|
Indywidualne konsultacje |
II i I półrocze |
Doradca zawodowy |
18. |
Realizacja dwóch tematów w półroczu przez wychowawców klas 1– 3 |
Uczniowie klas 1 – 3 |
Zajęcia wg scenariuszy ORE bądź pomysłów własnych |
II półrocze |
Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej |
19 |
Realizacja dwóch tematów w półroczu przez wychowawców klas 4 – 6 |
Uczniowie klas 4 – 6 |
Zajęcia wg scenariuszy ORE bądź pomysłów własnych |
II półrocze |
Nauczyciele wychowawcy klas 4 – 6 |
Uchwala Rady Pedagogicznej nr 5
wrzesień 2024 r.