Rzecznik Praw Ucznia

Drodzy Uczniowie,

nazywam się Agnieszka Orłowska i jestem pedagogiem szkolnym.

Pedagog to osoba, która udziela wsparcia i pomocy, rozwiązuje konflikty, podejmuje mediacje, dba o dobrą atmosferę i prawidłowe relacje między uczniami.

Do pedagoga warto zwrócić się w przypadku trudności z nauką i w relacjach z rówieśnikami, ale także w każdej ważnej dla Was sprawie, bo zawsze warto rozmawiać o emocjach i potrzebach. Razem łatwiej jest znaleźć rozwiązanie wszelkich trudności.

W tym roku szkolnym prowadzę warsztaty edukacyjne i profilaktyczne dla uczniów w ramach realizowanych w szkole programów: „Dzieciństwo bez przemocy”, „Godzina dla Młodych Głów”, „Spójrz Inaczej”, „Szkoła otwartości. Wobec dyskryminacji”, a także innowacji „Sztuka wyrażania emocji”.

W celu podjęcia rozmowy zapraszam do gabinetu 211 w:

· poniedziałek w godz. 9.45 – 15.30

· wtorek w godz. 9.35 – 14.35

· środę w godz. 9.35 – 13.05

· czwartek w godz. 9.45 – 14.30

· piątek w godz. 9.35 – 12.35

Tutaj zawsze spotkacie się z akceptacją i zrozumieniem,

bo to miejsce dla każdego Ucznia i Uczennicy naszej szkoły!

https://sp163.pl/wp-content/uploads/2024/10/Rzecznik-Praw-Ucznia-1.pptx

SZKOLNY RZECZNIK PRAW UCZNIA

  • To osoba dbająca o przestrzeganie praw uczniów w szkole, podejmująca działania na rzecz zapewnienia uczniom warunków do pełnego i harmonijnego rozwoju oraz poszanowania ich praw w społeczności szkolnej.
  • Funkcję Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia w roku szkolnym 2024/25 pełni pedagog Agnieszka Orłowska.

 

ZADANIA RZECZNIKA PRAW UCZNIA W SZKOLE

  • Udzielanie informacji uczniom o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia;
  • Udzielanie porad bądź bezpośredniej pomocy uczniom w rozwiązywaniu sytuacji problemowych lub konfliktowych;
  • Prowadzenie mediacji w sytuacjach spornych z uwzględnieniem zasady wzajemnego szacunku;
  • Reprezentowanie interesów uczniów przed Dyrektorem szkoły i Radą Pedagogiczną;
  • Wyjaśnianie wszelkich niejasności dotyczących zapisów dokumentów szkolnych;
  • Przeciwdziałanie przejawom przemocy, demoralizacji, zaniedbywaniu praw uczniów;
  • Podejmowanie interwencji w przypadku zgłoszonego i rozpoznanego naruszenia praw uczniów.

 

PRAWA UCZNIA

To czynności, które mogą wykonywać uczniowie, a także uprawnienia, które przysługują uczniom w szkole:

  • prawo do bezpłatnej i powszechnej nauki;
  • prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
  • prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
  • prawo do organizacji życia szkolnego umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
  • prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej;
  • prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi;
  • prawo do tworzenia samorządu uczniowskiego i wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu uczniowskiego;
  • prawo do informacji o sposobie sprawdzania osiągnięć edukacyjnych;
  • prawo do informacji o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
  • prawo do uzyskania pomocy materialnej;
  • prawo do skorzystania z dobrowolnej i bezpłatnej pomocy pedagogiczno-psychologicznej, w tym: rozpoznanie indywidualnych potrzeb uczniów, określenie przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych, wspieranie uczniów z wybitnymi uzdolnieniami;
  • prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków nauki;
  • prawo do nauki w warunkach umożliwiających podtrzymywanie i rozwój tożsamości narodowej, własnej kultury, historii i języka.

 

AKTY PRAWNE DOTYCZĄCE PRAW UCZNIÓW

  • Konwencja o Prawach Dziecka
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
  • Ustawa Prawo Oświatowe
  • Statut Szkoły
  • Regulamin funkcjonowania Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia

 

WARSZAWSKI RZECZNIK PRAW UCZNIOWSKICH

  • Funkcję Warszawskiego Rzecznika Praw Uczniowskich pełni Pan Damian Jaworekhttps://edukacja.um.warszawa.pl/o-rzeczniku )
  • Do zadań Rzecznika należy: informowanie uczniów o przysługujących im prawach, organizowanie spotkań, debat, warsztatów o charakterze informacyjnym, promowanie postaw demokratycznych, partycypacji społecznej, zasad równości, przeciwdziałanie dyskryminacji, wskazywanie ścieżek postępowania w przypadkach naruszania praw uczniowskich.
  • Na stronie Warszawskiego Rzecznika Praw Uczniowskich opublikowano listę najczęściej zadawanych pytań, dotyczących praw uczniów. Do każdego z pytań zespół specjalistów przygotował odpowiedź, wraz z informacją o podstawie prawnej rozwiązania danego problemu https://edukacja.um.warszawa.pl/najczesciej-zadawane-pytania